Odc. 54 – „Kontrole drogowe – część 3”
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, opracowali krótkie przypomnienie wybranych przepisów na temat zachowania się kierującego podczas kontroli drogowej.
Tekst maszynowy
[W lewym górnym rogu strony: policyjne logo z widocznymi napisami: KRAKÓW, Wydział Ruchu Drogowego KWP]
Piątkowy przepis drogowy
Odc. 54 – „Kontrole drogowe – część 3”
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego, opracowali krótkie przypomnienie wybranych przepisów na temat zachowania się kierującego podczas kontroli drogowej.
[Po prawej stronie tekstu fotografia przedstawiająca policjanta podczas kontroli drogowej. Na zdjęciu widać fragment tyłu samochodu zatrzymanego do kontroli i policjanta – widok z tyłu, od pasa w górę, widoczny napis na kamizelce „POLICJA”, biała czapka, maseczka na twarzy.]
Po zatrzymaniu pojazdu w miejscu wskazanym przez funkcjonariusza (sposoby i warunki zatrzymywania pojazdów do kontroli oraz instytucje do tego uprawnione opisano w odc. 52 i 53), kierujący ma obowiązek pozostać w pojeździe i trzymać ręce na kierownicy. Po nadejściu osoby kontrolującej należy stosować się do wydawanych przez nią poleceń. Najczęściej na początku kontroli polecenia te dotyczą unieruchomienia silnika, włączenia świateł awaryjnych itp.
Na początku prowadzonych czynności funkcjonariusz podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania do kontroli. Jeżeli jest to policjant nieumundurowany to musi również okazać legitymację służbową. Policjant umundurowany okazuje legitymację na ewentualne żądanie kierującego. Podczas prowadzonych przez umundurowanych policjantów zorganizowanych działań kontrolnych ukierunkowanych na poddanie jak największej liczby kierujących pojazdami badaniu w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu, lub obecności środka działającego podobnie do alkoholu, policjant, poprzestaje na podaniu tylko przyczyny zatrzymania pojazdu.
W dalszej kolejności kontrolujący przechodzi do czynności których rodzaj wynika z przyczyny kontroli. W czasie jej trwania kierujący lub pasażer mogą wysiadać z pojazdu tylko za zgodą osoby prowadzącej kontrolę drogową. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub uwarunkowanych charakterem kontroli funkcjonariusz może wydać tym osobom polecenie opuszczenia pojazdu. Do obowiązków kierującego należy między innymi umożliwienie kontrolującemu (na jego polecenie) identyfikacji pojazdu, w szczególności przez udostępnienie komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe. Ponadto należy funkcjonariuszowi umożliwić odczytanie aktualnego stanu drogomierza (sprawdzanego podczas każdej kontroli drogowej). Może on również dokonać odczytu wskazań drogomierza pojazdu holowanego lub przewożonego, jeżeli istnieje taka możliwość i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa osobistego.