Piątkowy przepis

Odc. 59 – „Co stanowi odwołanie znaku B-33 (ograniczenie prędkości)?”

W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych opracowali krótkie przypomnienie dotyczące odwołania znaku B-33 „ograniczenie prędkości”.

[W lewym górnym rogu strony: policyjne logo z widocznymi napisami: KRAKÓW, Wydział Ruchu Drogowego KWP]

 

Piątkowy przepis drogowy

 

Odc. 59 – „Co stanowi odwołanie znaku B-33 (ograniczenie prędkości)?”

 

Znak B-33 „ograniczenie prędkości” wyraża zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku w km/h. Należy przy tym pamiętać, że kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Z powyższego wynika że bezpieczna prędkość może być niekiedy dużo niższa niż ta określona znakiem B-33.

[Na rysunku po prawej stronie powyższego akapitu widać tarczę znaku drogowego pionowego B-33 „ograniczenie prędkości” z wyrażoną na znaku  przykładową prędkością maksymalną 70 km/h].

Ograniczenie prędkości określonej znakiem B-33 obowiązuje do :

[punktor pierwszy] znaku B-33 wyrażającego inną prędkość np. 40 km/h,

[Na rysunku obok widać tarczę znaku drogowego pionowego B-33 „ograniczenie prędkości” z wyrażoną na znaku prędkością maksymalną 40 km/h].

[punktor drugi] znaku B-43 „strefa ograniczonej prędkości” np.40km/h (zasady panujące w strefie ograniczonej prędkości zostały opisane w odcinku pt. „Strefa ograniczonej prędkości”),

[Na rysunku obok widać tarczę znaku drogowego pionowego B-43 „strefa ograniczonej prędkości” z wyrażoną na znaku prędkością maksymalną 40 km/h]

[punktor trzeci] najbliższego skrzyżowania (nie dotyczy to skrzyżowania na drodze dwujezdniowej, na którym wlot drogi poprzecznej znajduje się tylko z lewej strony i nie ma połączenia z prawą jezdnią)

[Na rysunku obok zobrazowano powyższą sytuację tj.: droga dwujezdniowa, po jednej jezdni dla każdego kierunku ruchu. Tylko jedna jezdnia łączy się z drogą poprzeczną (co oznacza że ta droga poprzeczna tworzy skrzyżowania tylko z jedną jezdnią.]

[punktor czwarty] znaku B-34 „koniec ograniczenia prędkości”

[Na rysunku obok widać tarczę znaku drogowego pionowego B-34 „koniec ograniczenia prędkości” z wyrażoną na znaku przekreśloną prędkością 70 km/h]

[punktor piąty] znaku B-42 „koniec zakazów”

[Na rysunku obok widać tarczę znaku drogowego pionowego B-42 „koniec zakazów”].

[punktor szósty] znaku D-42 lub D-43 oznaczających początek, lub koniec obszaru zabudowanego

[Na rysunku obok widać tarcze znaków drogowych pionowych odpowiednio D-42 „obszar zabudowany” i D-43 „koniec obszaru zabudowanego”].

[punktor siódmy] znaku D-40 „strefa zamieszkania”, gdzie obowiązuje ograniczenie do 20 km/h.

[Na rysunku obok widać tarczę znaku drogowego pionowego D-40 „strefa zamieszkania”]

Powrót na górę strony