Prewencja - aktualności

BEZPIECZEŃSTWO PODCZAS PRZEDŚWIĄTECZNYCH ZAKUPÓW, W TYM ZAKUPÓW ON-LINE

Do Świąt Bożego Narodzenia zostało niewiele czasu, w którym będziemy dokonywać przedświątecznych zakupów. Wprawdzie atmosferę świąteczną odczuwamy w sklepach od dłuższego czasu, ale w okresie przedświątecznym wiele sklepów przygotowuje atrakcyjne oferty w obniżonych cenach, czyli tzw. promocje oraz oferuje różnego rodzaju gratisy.

Swoje towary sprzedają również w formie on-line. Klienci chętnie korzystają z tej formy, ale niestety, tak jak w realnym świecie i w tym wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Szczególnie teraz, przed świętami, radzimy jak zadbać o bezpieczeństwo podczas zakupów on-line.

  • Kieruj się zasadą ograniczonego zaufania do sprzedającego. Możesz wybierać znane, zaufane, duże sklepy lub możesz sprawdzić sprzedawcę (np. po numerze NIP labo REGON w publicznych, internetowych rejestrach podmiotów gospodarczych na stronach:  strona "wyszukaj regon" https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR/index.aspx , strona  centralnej ewidencji: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/search.aspx , strona ministerstwa sprawiedliwości: https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html ).
  • Korzystaj z programów antywirusowych chroniących komputery i urządzenia mobilne.
  • Zwracaj uwagę na informacje o ochronie danych osobowych.
  • Przed dokonaniem zakupów zapoznaj się z regulaminem oraz opisem sprzedawanych towarów.
  • Dokładnie czytaj wiadomości, zwracaj uwagę na adresy mailowe, czy numery telefonów, z których przychodzą, jeśli masz wątpliwości nie klikaj w żadne linki.
  • Nie podawaj swoich danych logowania do bankowości mobilnej obcym, a do sklepów loguj się wyłącznie na ich oficjalnych stronach.
  • Korzystaj z bezpiecznych metod płatności (zapoznaj się z instrukcjami swojego banku).
  • Zachowaj korespondencję prowadzoną ze sprzedającym (e-maile i potwierdzenia zakupów). Pamiętaj są one podstawą do zwrotu, wymiany towaru lub podjęcia innych działań, w razie gdyby sprzedający nie wywiązał się z umowy.
  • Jeżeli po transakcji i dokonaniu wszystkich płatności nie otrzymałeś towaru i nie masz kontaktu ze sprzedającym zgłoś sprawę na Policję.

Rozsądnie podchodź do zakupów również w sklepach stacjonarnych – pamiętaj, że możesz stać się ofiarą przestępców w najmniej oczekiwanym momencie. Uważaj na kieszonkowców – lubią działać w tłumie (koronawirus też ;).  Kieszonkowcy często próbują odwracać uwagę osoby. Dlatego bądź wyczulony na na podejrzane sytuacje - chroń swoje mienie!  Nie odkładaj np. torebki, portfela, dokumentów, kluczy w trakcie dokonywania zakupów, gdyż przestępcy wykorzystują każdą nadarzającą się „okazję” oraz nieuwagę. 
Jeżeli na zakupy wybierasz się razem z dziećmi, zwracaj na nie szczególną uwagę. W sytuacji zaginięcia dziecka, należy natychmiast powiadomić obsługę sklepu – pracowników ochrony oraz Policję. W sytuacjach zagrożenia, należy wykonywać polecenia pracowników sklepu – pracowników ochrony.

Ze względu na aktualnie panującą sytuację związaną epidemią COVID – 19 pamiętaj, aby zakupy przebiegały w ścisłym reżimie sanitarnym.

 

Powrót na górę strony