Piątkowy przepis drogowy Odc. 42– „Na co zwrócić uwagę podczas przeglądu oświetlenia?”
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, opracowali krótkie przypomnienie wybranych przepisów dotyczących oświetlenia w samochodzie.
Podczas okresowego przeglądu oświetlenia w samochodzie warto mieć na uwadze kilka przepisów:
Światła mijania muszą być asymetryczne i prawidłowo ustawione. Sprawdzenia tego ustawienia i ewentualnej korekty najlepiej dokonać na stacji kontroli pojazdów. Tam również dowiemy się czy w przypadku świateł mijania dają odpowiednio wyraźną granicę światła i cienia. Ma na to wpływ zużycie reflektora.
Światła tego samego rodzaju muszą świecić z jednakową mocą. Z tego względu reflektory i lampy sygnalizacyjne warto wymieniać parami.
Wszystkie światła w pojeździe mają ściśle określone przeznaczenie co do rodzaju pełnionej przez nie funkcji. Nie wolno dokonywać zmian przeznaczenia świateł (np. reflektory świateł przeciwmgłowych nie mogą być modyfikowane do pełnienia funkcji świateł do jazdy dziennej). Nie można również ingerować w rodzaj źródła światła zaprojektowanego do danego reflektora (np. reflektor przewidziany do pracy z żarówką halogenową nie może pracować z żarnikiem ksenonowym).
[Po lewej stronie tekstu zdjęcie żarówki halogenowe H7 – zdjęcie od strony styków żarówki. Na metalowej części widać nadruk „H7 12V 55W DOT HT55-12 E1 28B U GERMANY]
Podczas zakupu żarówek do reflektorów i do lamp sygnalizacyjnych należy zwrócić uwagę by posiadały znaki homologacji drogowej. Przykładowo homologacja EKG ONZ ma znak postaci „E”, homologacja Unii Europejskiej ma znak „e”.
[Po prawej stronie tekstu zdjęcie ukazujące fragment żarówki rurkowej oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Na części metalowej żarówki widać grawer – znak homologacji „E1”
Światła mijania posiadające źródło światła o strumieniu przekraczającym 2000 lumenów muszą być wyposażone w urządzenia do oczyszczania reflektorów. Należy pamiętać aby urządzenie to było zawsze sprawne i gotowe do działania.