Piątkowy przepis drogowy Odc. 12 – obowiązkowe wyposażenie przyczepy rowerowej
W ramach kolejnego odcinka piątkowego przepisu, policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie na podstawie art. 63 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, § 53, 56 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, w związku ze zbliżającym się sezonem rowerowym opracowali przypomnienie na temat obowiązkowego i dodatkowego wyposażenia przyczepy rowerowej.
Przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym dopuszczają możliwość przewozu dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy. Do takiego sposobu podróżowania przekonuje się coraz więcej rodziców, co zauważalne jest szczególnie na trasach rowerowych biegnących przez atrakcyjne miejscowości turystyczne. Podczas zakupu takiej przyczepy należy jednak zwrócić uwagę także na to czy jest ona wyposażona zgodnie z obowiązującym prawem. W tym celu opracowano graficzne zobrazowanie przepisów mówiących o obowiązkowym i dodatkowym wyposażeniu przyczepy rowerowej. Obowiązkowo - dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru. Przepis ten nie dotyczy przyczepy jednokołowej.
Obowiązkowo - jedno światło pozycyjne barwy białej widoczne z przodu, jeżeli szerokość przyczepy przekracza szerokość ciągnącego roweru. Światło powinno być umieszczone po lewej stronie przyczepy, możliwie najbliżej jej bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 15 cm od tego obrysu.
Obowiązkowo - co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej widoczne z tyłu, oraz co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu.Dodatkowo - odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia na obu bokach opony, albo elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia , umieszczone na bocznych płaszczyznach kół przyczepy.
Pozostałe przepisy dotyczące wyposażenia
• Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150m.
• Światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe - z tyłu.
• Światła pozycyjne i odblaskowe powinny być umieszczone nie wyżej niż 90 cm i nie niżej niż 35cm od powierzchni jezdni.
• Jeżeli z tyłu przyczepy umieszczone są dwa światła pozycyjne lub odblaskowe, to powinny być umieszczone symetrycznie po obu stronach przyczepy, możliwie najbliżej jej bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 10cm od tego obrysu oraz na jednakowej wysokości nad jezdnią. Widoczność obu świateł powinna być jednakowa.
• Dopuszcza się, aby światła pozycyjne przyczepy (przednie i tylne) były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy (od świtu do zmierzchu w warunkach dobrej przejrzystości powietrza, poza tunelami). Obowiązkowe światła odblaskowe muszą jednak pozostać zamontowane.
Przewożąc swoje pociechy w przyczepie rowerowej musimy mieć pewność, że nie narażamy ich na niebezpieczeństwo. Głównym elementem zapewniającym bezpieczne podróżowanie tym pojazdem jest jego wyposażenie i tym samym jego widoczność na drodze.