Piątkowy przepis drogowy Odc. 4 – Zatrzymanie i postój: część 1
W ramach kolejnego odcinka „piątkowego przepisu” policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie przypominają kierowcom przepisy dotyczącego zasad prawidłowego zatrzymania i postoju (art. 2, 44, 46, 47, 47a, 50 ustawy Prawo o ruchu drogowym)
Zatrzymanie to unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę.
Każde unieruchomienie pojazdu wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego (np. oczekiwanie na zielone światło, zastosowanie się do znaku „STOP”).
Postój to unieruchomienie pojazdu niewynikające w warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.
Ogólne zasady zatrzymywania i postoju
Zatrzymanie oraz postój dozwolone są tylko w miejscu i warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.
Zatrzymując pojazd na jezdni, kierujący jest zobowiązany do ustawienia go jak najbliżej krawędzi jezdni i równolegle do niej. Jeżeli jest określony znakiem sposób zatrzymania lub postoju należy się do niego stosować.
Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachowywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5m.
W czasie postoju pojazd ma być zabezpieczony przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną. Należy też zachować środki ostrożności niezbędne do uniknięcia zdarzenia drogowego (np. zabezpieczyć pojazd hamulcem postojowym przed stoczeniem się ze wzniesienia).
Ponadto, w czasie postoju na drodze poza obszarem zabudowanym pojazd powinien znajdować się, jeżeli to tylko możliwe, poza jezdnią.