Wydział Ruchu Drogowego KMP w Tarnowie
KIEROWNICTWO
tel. 47 831 2225
fax. 47 831 2340
e-mail: wrd@tarnow.policja.gov.pl
Do zakresu zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy:
- analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
- prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia drogowe, ujawnione przez policjantów wydziału oraz prowadzenie dochodzeń w sprawach o wypadki drogowe (zaistniałe na terenie powiatu) i ujawnionych przez funkcjonariuszy wydziału nietrzeźwych kierujących;
- wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
- edukacja mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg oraz przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- bieżąca i okresowa ocena stanu dróg i ich oznakowania, zwłaszcza w zakresie pojawiających się zagrożeń i utrudnień w ruchu;
- typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i podejmowanie działań w celu minimalizowania zagrożeń tam występujących;
- współdziałanie z zarządami dróg w zakresie oznakowania i stanu nawierzchni oraz zimowego utrzymania dróg;
- współdziałanie z organami samorządu terytorialnego, organizacjami i instytucjami pozarządowymi oraz mediami m.in. w sprawach:
- kreowania lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym,
- zwalczania nietrzeźwości uczestników ruchu drogowego,
- poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz innych "niechronionych" uczestników ruchu drogowego,
- kreowania w społeczności lokalnej pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowy
10. współdziałanie w zakresie zabezpieczania imprez na drogach
11. opiniowanie projektów organizacji ruchu;
12. pilotowanie pojazdów ponadgabarytowych oraz realizacja eskort policyjnych pojazdów lub kolumny pojazdów;
13. zadaniowanie funkcjonariuszy Komisariatów Policji w zakresie problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym m.in. poprzez:
- wspólne patrole,
- objęcie nadzorem odcinków dróg, na których występuje zwiększone zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- udział w organizowanych działaniach na drogach,
- prowadzenie pracy szkoleniowo- edukacyjnej w szkołach
14. organizowanie samodzielnych lub wspólnych z Komisariatami Policji nasilonych działań kontrolnych na drogach;
15. kontrolowanie pojazdów wykonujących zarobkowy transport drogowy osób lub rzeczy albo transport na potrzeby własne;
16.wspólnie z Wydziałem Prewencji dokonywanie ocen polityki represyjnej i pozarepresyjnej Komendy, prawidłowej reakcji na wykroczenia drogowe oraz praworządnego i kulturalnego postępowania policjantów wobec uczestników ruchu drogowego;
17. podejmowanie działań na rzecz zwalczania przestępstw i wykroczeń innych niż godzące w bezpieczeństwo i porządek w komunikacji;
18. realizowanie innych ustawowych specjalistycznych zadań policji ruchu drogowego, tj:
- prowadzenie wymaganych rejestracji w systemach KSIP, SEWIK,
- szkolenie osób upoważnionych do kontroli ruchu drogowego i kierowania ruchem drogowym, przygotowywanie i ewidencjonowanie uprawnień,
- kierowanie na kontrolne badania lekarskie uczestników wypadków drogowych z ofiarami w ludziach lub badania psychologiczne sprawców tych wypadków.