AKTUALNOŚCI

SPOOFING nowa metoda oszustów

Data publikacji 27.10.2021

Cyberprzestępcy wykorzystają możliwość podszycia pod telefoniczny numer instytucji, by podstępnie wyłudzać dane do konta ofiary. Tym razem do mieszkańców Tarnowa zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta z Komendy Głównej Policji z Wydziału do Walki z Cyberprzestępczością. Na całe szczęście połączenia zostało przerwane, ale pamiętajmy oszuści użyją każdej metody, by uzyskać dostęp do naszych poufnych danych. Za każdym razem będą się spieszyć oraz wywoływać poczucie zagrożenia i strachu.

W tym tygodniu w Tarnowie mieszkańcy obierali telefony od rzekomego policjanta, który przedstawiał się jako funkcjonariusz z Komendy Głównej Policji w Warszawie z Wydziału do Walki z Cyberprzestępczością. Miły pan przekazywał, jak z rękawa, wszystkie dane identyfikujące go jako policjanta ze stopniem, imieniem i nazwiskiem oraz numerem służbowym. Wzbudzając u nas zaufanie i wyłączając czujność, tym bardziej, że na naszym wyświetlaczu pojawiły się numery przypisane do Komendy Głównej Policji w Warszawie (+48 22… ). Następnie nasz rzekomy policjant przekazał nam przerażające informacje, że konto w naszym banku jest zagrożone hakerskim atakiem, tym samym wzbudził u nas poczucie zagrożenia i niepewności. Nie zostawił nas jednak z tym problemem samych, zaproponował „pomoc”… oraz „współprace”, aby zatrzymać rabusiów.

Tak zaczyna się większość historii oszustów, którzy chcą dostać się do naszych kont bankowych lub wyłudzić od nas ukrytą w domu gotówkę. Kolejne kroki to klikniecie w załączony link – otwierający łudząco podobną stronę naszego banku, instalacja na naszych urządzeniach szpiegującego oprogramowania i w ten sposób przekazanie wszystkich poufnych danych naszego konta lub przekazanie zawiniątka nieznanemu na człowiekowi.

W Tarnowie tak się jednak nie stało, rozmówca zorientował się, że ma do czynienia z oszustem i rozłączył połączenie. Jest to najlepszy sposób, aby zostawić dla siebie trochę czasu i zastanowić się, co tak właściwie się stało i dlaczego właśnie do mnie mógł ktoś zadzwonić. Mamy czas, by zadzwonić do swojego dzielnicowego, znajomego policjanta, rodziny czy sąsiada. Oszust więcej nie zadzwoni - to jemu się spieszy, a nie nam. Pamiętajmy w takich sytuacjach tylko spokój i opanowanie emocji może nam pomóc. Natrętnego rozmówcę należy po prostu rozłączyć.

Powrót na górę strony